Friday, February 12, 2010

my beloved palestine~ 1

salamun alaik'...
ape khabar iman mu hari ini???... bagaimana perjalanan hidupmu hari ini??
ape pengisian detik-detik masa berlalu hari ini???...
kata-kata Hasan al-Banna, "Al-Waajibaat aktsar min al-Awqaat" atau "Tanggungjawab Lebih Banyak Berbanding Masa"

-ayuh..muhasabah diri kita dihari jumaat yang mulia ini...
muhasabah bukan sahaja hari jumaat tapi setiap hari perlu muhasabah....
dari bangun tidur nya kita hinggalah ke tidurnya kita...
dari sepanjang kita dalam rumah hinggalah ke sepanjang kita di luar rumah..
dari dalam diri kita hinggalah ke tindakan kita...
yep!!...manusia itu insan..pelupa...jika ia sentiasa muhasabah...dirinya sentiasa hidup..dan hidup dengan roh-roh kehidupan yang lebih bermakna sebagai muslim...

subhanaAllah..cantikkan perjalanan ciptaan kita ini kan??...Allah bagi kita kelebihan... kekurangan...Allah bagi kite kesenangan..kesukaran... Allah bagi kita ujian kemudian Allah jua bagi penyelesaiannya... sayangnya Allah pada kita...

tapi kita???... mudah-mudahan ini jua persoalan pada diri kita setiap hari...
back to basic..the purpose of life...to gain mardhatillah..
if not nothin' and useless u r here..or to be here...not like robot...
i know..i already post this entry..but its reminder  as well as tazkirah to us especially to people who wrote this blog..

ok then..actually i want to share bout somethin' that very2 close and significant to us as muslim itself..

guess what??..

sure the topic already there.. =)

here..just a small part i would like to share..what i heard, what i saw and what i felt..

Isu Palestine adalah sebuah isu UMAT ...isu AQIDAH umat islam..isu yang wajibnya kita yang mengaku kalimah syahadah untuk mengambil tahu... saudara-saudara kita nun disana mewakafkan diri untuk menyelematkan AL-Quds..

apekah itu Al-Quds??.. kenapa menjadi rebutan??...[ sila search buku2 palestine dipasaran]..
Isu Palestine adalah isu Akidah yang selayaknya dipertanggungjawabkan bagi sekalian umat Islam kerana kedudukan Masjid al-Aqsa sebagai tanah suci ketiga dalam Islam, Kiblat pertama umat Islam, Tanah Anbiya’ dan pusat pemerintahan dunia Islam seperti yang dirakamkam dalam Hadis Rasulullah.

oleh kerana mereka telah mewakafkan diri mereka untuk itu..wajarlah kita menyara mereka..how????
tell me how??
Ulama Islam sepakat menggesa seluruh umat Islam turut serta membantu rakyat Palestin dengan apa sahaja keupayaan yang ada. 

terdapat sebuah hadith;
" Akan ada dari kalangan umatku yang akan berjihad di pintu-pintu  baitulmaQdis dan disekitarnya dan tidak dapat diatasi oleh para pengkhianat. Mereka akan terus berjihad dan akan mempertahankannya"....

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kalian jadikan orang-orang Yahudi dan Nasrani sebagai kawan dekat kalian. Sebahagian mereka adalah kawan bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa di antara kalian mengambil mereka sebagai kawan, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.” (QS. al-Maidah: 51)

Adapun keyakinan terhadap janji Allah dan pertolongan-Nya, ini adalah salah satu petanda keaktifan keimanan kepada Allah dan Rasul-Nya. Ini kerana, Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu telah meriwayatkan dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bahawa baginda bersabda:
(( لاَ تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يُقَاتِلَ المُسْلِمُونَ اليَهُودَ، حَتَّى يَخْتَبِئَ اليَهُودِيُّ مِنْ وَرَاء الحَجَرِ وَالشَّجَرِ. فَيَقُولُ الحَجَرُ وَالشَّجَرُ: يَا مُسْلِمُ هذَا يَهُودِيٌّ خَلْفِي تَعَالَ فَاقْتُلْهُ؛ إلاَّ الغَرْقَدَ فإنَّهُ مِنْ شَجَرِ اليَهُودِ ))
“Tidak akan terjadi hari kiamat hingga kaum muslimin memerangi orang-orang Yahudi, lalu umat Islam akan membunuhi mereka, hingga orang Yahudi bersembunyi di balik batu dan pohon lalu batu dan pohon itu berkata, ‘Wahai orang Islam, wahai hamba Allah, ini ada orang Yahudi di belakangku, kemarilah engkau dan bunuhlah dia!’ Kecuali pohon Gharqad kerana ia adalah pohon kaum Yahudi.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Pertolongan pasti akan datang. Tolonglah Allah niscaya Allah akan menolong kalian.
“Dan sungguh Allah benar-benar akan menolong orang-orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha kuat lagi Maha perkasa.” (QS. al-Hajj: 40).

No comments:

Post a Comment

ayuh!!!

Qudwah Seorang Kader Dakwah

Dedicated to kekanda burians ku sayang fillah ^^