Thursday, June 24, 2010

86400=1440=24=1=1/7


kau bangun dari lenamu..memanding langit..kipas masih berputar..terus lirikan matamu pada suis kipas..oh..sejuknya...selimut dicapai.. kau lihat sekelilingmu.. mata ini tertangkap bantal-bantal yang masih bergelimpangan tanpa susunan...tetiba kau rasakan ketidakhadiran semua itu..langit yang tersergam indah..sungai yang mengalir tenang....burung2 menyanyikan lagu2 riang..twinkle2 little star..sekeliling yang cukup kau familiar..makanan yang cukup kau kenali masakah itu..ahh

tetiba terasa sunyi dihati ini...memberi peluang kepada hati ini memainkan bicara..hati seakan mahu pecah tak tertahan..seakan mahu keluar dari dalam diri ini....aaaa rindunya tempat itu ..tetapi hanya sekarang kau mampu menunaikan rindu itu..hebat bukan?..

seolah-olah berada didunia lain..ke manakah mereka teman2 yang lain ye?..terimbas kembali detik2 bersama...gurau senda.. kenalan yang mengusik..kerja-kerja yang dilaksanakan bersama...

saat sedang cukup tawaduk dan kusyuk ...masa itu diberhenti dengan satu sergahan--seseorang yang mencebik bibirnya didepanmu sambil berkata "hoi apa kau berangan aaa?! kerja berlambak lagi, berangan jep! p mandi..kejap lagi syuro'!..udah-udah la tuh...

rancanglah kehidupanmu sebaiknya...its nOt timE!.. its urself!.. did u plan ur life?...
fitrah masa adalah berjalan dan terus berjalan..
"urm..xsempatlah nak siapkan report ni..gantikan malam nilah"...
hakikatnya kau tidak dapat menggantikannya kerana ape?..kerana malam itu sudah waktu yang lain dan tidak sama keadaannya masa yang kau sepatutnya allocated utk buat report..
ohw..
kerna itu HAB:: MASA ADALAH KEHIDUPAN..

By (the Token of) Time (through the ages),
Verily Man is in loss,
Except such as have Faith, and do righteous deeds,
and (join together) in the mutual teaching of Truth,
and of Patience and Constancy. -103 

‘’Ada dua kenikmatan yang membuat kebanyakan manusia tertipu yaitu nikmat sehat dan waktu lapang." (HR Bukhari)

"Laksanakan segera amal shaleh karena tujuh hal: sebelum datang kemiskinan yang membuatmu lupa, kekayaan yang menyesatkan, penyakit yang membinasakan, ketuaan yang melumpuhkan, kematian yang mendadak, dajal sebagai makhluk terjahat yang senantiasa mengintip atau datangnya kiamat yang sangat pahit dan amat mengerikan." (HR Tirmidzi).

"Belum lagi kedua kaki seorang hamba bergerak pada hari kiamat, ditanyalah tentang usianya, dihabiskan untuk apa; tentang ilmunya, digunakan untuk mengerjakan apa; tentang hartanya, diperoleh dari mana dan dibelanjakan untuk apa; tentang badannya, digerakkan untuk apa." (HR Tirmidzi).

the way we manage our life..NOT..the way we manage the time..
ketahuilah...masa semakin singkat..

Ertinya:
Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api". 
H.R.Termizi



cepatnya DIA berjalan...belum sempat berbuat sesuatu...tiba-tiba sudah masa untuk tidur..hingga banyak perkara yang belum diselesaikan..kau seakan-akan sibuk..tetapi kau tak faham apa yang disibukkan.. Kau seakan-akan diburu masa bukan kau yang memburu masa ...dan ia berlalu seolah-olah tidak ada perkara yang diselesaikan..inilah yang dimaksudkan SINGKATNYA MASA..xsempatlah..aishh..

SINGKAT MASA= TIADA KEBERKATAN [imam al-Karmani]
---> menurutnya lagi iA tanDa kIamat  hampir sudah..

tapi..adakah kau tahu how to manage the life??..

JELAS matlamat hidup ini..

No comments:

Post a Comment

ayuh!!!

Qudwah Seorang Kader Dakwah

Dedicated to kekanda burians ku sayang fillah ^^