Sunday, November 22, 2009

merasai, faham dan amalkan...

salam ukhwah... kabare sume??..(macam ramai je y singgah blog nih...(T_T)...
dah baca quran hari ini??.
mudah-mudahan kita membacanya..at least sebaris ayat..(muhasabah bersama-)

meh setkan MINDSET dulu sebelum menghafaz...
dalam membaca quranulqarim nih...ade 3 steps...
ape dia??...

i) merasai ayat AQ- cam ne??...kite membaca seolah-olah kite berada didalamnya (cthlah, kalu dalam quran cite ttg neraka,harusnya reaksi kite cemas..takut...-jadi kite merasai dengan jiwa dan perasaan...cth lain kalu citer nurkasih tuh..kite cam menjiwai watak si hero dan si heroin..sampai marah2 kt adam time mase dia jahat dulu...ha! camtuhlah..bile baca AQ- dirimu menjiwai dan merasai ayat2 tersebut, seolah-olah Allah  sedang berkomunikasi dengan kita)
ii) faham apa yang ceritakan...
iii) bile dah faham, rasa nak amalkan itu mudah...sampaikan kat orang lain jua ( contohlah: kite menjiwai bahwa neraka itu tempat orang2 yang xmenutup aurat, then, kite faham, xtutup aurat kene masuk neraka dan perasaan takut itu seolah-olah telah meresap masuk dan memangkin diri untuk menutup aurat dengan sempurna dan seterusnya menyampaikan kat orang lain bahwa tutuplah aurat sebelum auratmu ditutupkan dengan kain kapan...camtuh analogi sebenar dalam kehidupan kita..)

bile kita dah merasai, faham dan amalkan...mudahlah untuk menghafaz....
p/s: peringatan bersama untuk di take note agar2 sama2 dapat merasai bahasa2 komunikasi Allah pada kita...yang menjurus kefahaman dan seterusnya memangkin tindakan kite untuk bertindak...

wallahu'alam...


1 comment:

  1. benar.. memang benar..adalah lebih baik jika kita dapat mempelajari bahasa arab, kerna bahasa ini agong (bahasa syurga) bahkan tatabahasa amat luas.. membuatkan kita lebih memahami dan mendalami istilah2nya..

    lagi satu, rasailah bahawa Allah (si Pencinta, kekasih setia) sedang memberi surat cinta dan menuju khas pada kita.. wah, istimewanya, rasailah ia ditujukan khas untuk kita, bukan pada (nabi, rasul, org kafir, munafik dan orang beriman) jumpa ayat2 ini, letakkan nama kita...

    contoh: wahai orang2 yang beriman.. tukar, wahai lina...

    wahai nabi... tukar, wahai lina.. ok..

    itu je, semoga mendapat manfaat,wallahualam

    ReplyDelete

ayuh!!!

Qudwah Seorang Kader Dakwah

Dedicated to kekanda burians ku sayang fillah ^^