Saturday, June 20, 2009

trying is just...

Bismillah...

"Trying is just a noisy way of not doing something"...

apa yg kite faham kata-kata diatas??..mungkin lebih kurang mcm dia bising2 tapi xbuat apa2... menurut suatu sumber..terdapat bezanya minat dan komited. apabile kite minat sesuatu, kite akan buat bile diperlukan .tapi kiranya kite komited kite akan laksanakan tanpa alasan... kalo kite lihat dunia skrang..ramai manusia yang lebih kpd minat daripada komited..."they talked about trying to do something rather than actually doing it"..hanya sekadar ungkapan dan xbuat pun akhirnyer kerana sekadar minat..."they make lots of noise but fail to follow"... pastinyer ianya sering terjadi dalam kehidupan kite dalam mencapai matlamat hidup..apa matlamat hidup kite???..next entry ye..

seorang yg minat berjogging bangun pagi untuk bersenam dan berkata " i think i'll excercise tomorrow" manakala seorang yg komited bangun pagi untuk bersenam akan berkata " i better excercise inside"... so there is difference between them... seorang yang berdisiplin juga boleh dikategorikan seorang yg komited dlm dirinye..katakanlah seorang pelajar yang bercita-cita hendak menyiapkan tugasannye (subject minat) esok, tapi kirenyer hanya sekadar angan2 atau mungkin akan buat adalah sia2 kerana mungkin esoknyer dia kemungkinnan xakan buat tugasan tersebut.. then kite akan mengeluh dan kecewa kerana xbuat apa yg kite minat tuh.. begitulah kehidupan kite ade kala kite sukar nak komited dlam membuat sesuatu perkara...

kalo dari sudut akhlak..jika dilihat..kite nak jadi org baek2-hormat parents, xmO mengumpat, xmo mlyari citer2 xelok..tapi kalo hanya berkata dan memasang niat dan no act..nothing change.. seperti mana firman Allah " Allah tidak akan mengubah sesuatu kamu melainkan kamu sendiri yang mengubahnya".. maka disitu kite dapat lihat perlunyer komited dlm akhlak seorang muslim yg cemerlang...dan mujahadah itu juga perlu iaitu kesungguhan dalam kebaikkan itu... serta iringilah dengan doa pada-Nya..kerana takutnyer kita pada Allah kirenyer iman kite xkekal bersama kite hingga akhirnyer...(nauzubillah..minzalik)

kalo dulu kite buruk akhlaknyer (kasarkah kata2ku ini??)...kite boleh berubah jika mahu...

mereka kata nak berubah ke arah baik tuh senang tapi nak kekal dalam kebaikkan tuh sgt perlukan kekuatan dan mujahadah yg berterusan...erm..betulkah???..mungkin setiap dari kite ada perbezaan sendiri namun penulis bukanlah kata nak kata berubah tuh senang tapi nak tetap dalam kebaikkan tuh sememangnyer kite perlu munjahadah yg berterusan..jadi untuk putera puteri ku sayang..mOga Allah sentiasa dihati kite dan berihsan dan bertaqwa la kite..

seorang da'ie di jalan Allah..tetapkanlah Aku dijalan-Nya..ameen..

1 comment:

  1. komited kah kite dlm jalan dakwah??..
    komited kah kite sebagai da'ie??..
    komited kah kite melaksanakan mutaba'ah amal??..

    ReplyDelete

ayuh!!!

Qudwah Seorang Kader Dakwah

Dedicated to kekanda burians ku sayang fillah ^^